|
|
|
 |
مشاهده پایاننامه |
 |
|
|
شناسه پایاننامه |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
|
عنوان |
ارائه الگوی مناسب تولید کتاب گویا : بررسی دیدگاه تولیدکنندگان و کاربران |
سال تحصیلی |
1392 |
رشته تحصیلی |
علم اطلاعات و دانششناسی |
مقطع تحصیلی |
ارشد كارشناسي |
تعداد صفحات |
172ورق |
چکیده |
<p>پژوهش حاضر به منظور ارائه الگوی مناسب تولید کتاب‌های گویا بر اساس دیدگاه تولیدکنندگان و کاربران کتاب‌های گویا انجام پذیرفته است. روش این پژوهش روش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی است. بخش اول شامل تحلیل محتوای کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و بخش دوم پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته است. ابتدا با استفاده از روش کیفی و مصاحبه‌های عمیق و تحلیل محتوای کیفی عناصر روش‌های تولید کتاب گویا به عنوان سنجه‌های تحقیق استخراج و جهت تهیه پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت، سپس، با بکارگیری رویکرد کمی، به ارسال پرسشنامه برای کاربران کتاب گویا، مبادرت شد و در نهایت توسط تحلیل‌های آمار استنباطی و توصیفی داده‌های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار داده می‌شوند. جامعه مورد مطالعه تمامی تولیدکنندگان کتاب گویا مراکز آموزشی، پژوهشی، و عمومی که در شهر تهران فعالیت می‌کنند را شامل می‌شد که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با ملاک داشتن تجربه و سابقه در امر تولید کتاب گویا هفت نفر انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه مورد مطالعه، کلیه کاربران فعال سایت کتاب‌های صوتی آدیولیب بود که بیش از یک بار از کتاب‌های گویا استفاده کرده‌اند. طبق آخرین آمار، شمار این کاربران 35 هزار نفر بود. با روش نمونه‌گیری احتمالی تصادفی، میزان حجم نمونه 380 نفر بود که برای اطمینان بیشتر، پرسشنامه‌ها برای 600 نفر از کاربران ارسال شد. از این میزان 560 عدد از پرسشنامه‌ها توسط کاربران پاسخ داده شد و تنها یکی از پرسشنامه‌های پاسخ داده شده مخدوش بود و آمار ارائه شده مربوط به تحلیل 559 پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از آمار توصیفی و روش محاسبه فراوانی و درصد استفاده شده است. یافته‌های بخش کیفی نشان داد که تولید کنندگان به مقولات مخاطب، انگیزه استفاده، معیار انتخاب، موضوع، حق مؤلف، ویرایش، سخت‌افزار، نرم افزار، نیروی انسانی، ویژگی و کیفیت فایل صوتی، قالب انتشار، توزیع، روایت، موسیقی، تقطیع و نامگذاری، جستجوپذیری، ارائه اطلاعات کتابشناختی، مزیت، کاستی، علل رواج، مشکلات تولید، به عنوان معیارهای ارزیابی و تولید کتاب گویا اشاره نمودند. یافته‌های بخش کمی نشان داد که مفاهیم حجم پایین فایل صوتی و سرعت بالای دانلود کتاب گویا، عدم درگیری چشم در حین گوش دادن به کتاب گویا، انتقال صحیح لحن جمله توسط راوی، فرمت یکسان فایل‌های صوتی، صدای مطلوب و دلنشین راوی، تناسب جنس صدا و لحن راوی با نوع متن، ثبت کتاب‌های گویا در کتابشناسی و کتابخانه ملی، انتخاب کتاب گویای تمام‌متن، تناسب نوع موسیقی با موضوع کتاب و دوره زمانی و فضای کار، دریافت فایل اینترنتی قابل دانلود و انتقال به یک دستگاه پخش صوت، ‌ امکان جستجوی کتاب گویا براساس عنوان، فن بیان صحیح راوی، گوش دادن به کتاب گویا با انگیزه مطالعه تفریحی، عدم انعکاس صداهای اضافی و مزاحم، روایت متن کتاب توسط گوینده حرفه‌ای، نامگذاری قطعات بر اساس ترکیبی از نام بخش و ترتیب شماره بخش، امکان مطالعه در زمان‌های غیر کارآمد و همزمان با سایر کارها، انتخاب آثار برگزیده و توصیه شده (توسط کارشناسان، دوستان، و ...)، امکان جستجوی کتاب گویا براساس مؤلف، سهولت جابجایی، استفاده از موسیقی در آثار کودکان، امکان جستجوی مطالب در متن کتاب گویا، انتخاب کتاب بر اساس تناسب با سلیقه و نیاز شخصی، دریافت کتاب‌های گویای رایگان از اینترنت، و تقطیع براساس تقسیمات کتاب، برای کاربران دارای اهمیت بالای بود. </p>
|
واژههای کلیدی |
کتاب گویا، تولید کننده، کاربر، معیار ارزیابی، معیار تولید، الگوی تولید، تحقیق آمیخته, |
فهرست فصل دوم |
<p dir="RTL">فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش</p>
<p dir="RTL">2- 1. مروری بر ادبیات پژوهش 9</p>
<p dir="RTL">2- 1- 1. مقدمه 9</p>
<p dir="RTL">2- 1- 2. تعریف کتاب گویا 12</p>
<p dir="RTL">2- 1- 3. تاریخچه 15</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4. انواع کتاب گویا 19</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4- 1. قالب 19</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4- 2. ویرایش 21</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4- 3. سبک 21</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4- 4. روایت (صدای انسان در مقابل صدای مصنوعی) 21</p>
<p dir="RTL">2- 1- 4- 5. نحوه تعامل 22</p>
<p dir="RTL">2- 1- 5. کاربران کتاب گویا 23</p>
<p dir="RTL">2- 1- 6. ویژگی<span dir="LTR">‌</span>های کاربران کتاب گویا 28</p>
<p dir="RTL">2- 1- 7. قابلیت / مزایا 30</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8. معرفی و مقایسه ارائه<span dir="LTR">‌</span>دهندگان خدمات کتاب‌های گوبا 34</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 1. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر مجموعه 39</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 1- 1. اندازه مجموعه 39</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 1- 2. همپوشانی در داخل مجموعه‏ها 40</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 1- 3. نرخ رشد مجموعه 41</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 2. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر موضوع و سبک 42</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 3. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر شرکای انتشاراتی و سایر تأمین‌کنندگان محتوا................45</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 4. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر محتوا 46</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 4- 1. خلاصه در مقابل مشروح 47</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 4- 2. زبان‏های محتوا 48</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 5. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر گزینه‏های خرید و اجاره 49</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 6. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر اجزای هزینه 50</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 7. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر فرمت‏های فایل 51</p>
<p dir="RTL">2- 1- 8- 8. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر گزینه‏های پخش 53</p>
<p dir="RTL">2-1-8-9. مقایسه ارائه‌دهندگان کتاب‌های گویا از نظر امکان ادغام با دیگر مجموعه<span dir="LTR">‌</span>های کتابخانه، سیستم<span dir="LTR">‌</span>ها، و خدمات54</p>
<p dir="RTL">2- 1- 9. معرفی سایر مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات کتاب‌های گویا 55</p>
<p dir="RTL">2- 2. پیشینه پژوهش 58</p>
<p dir="RTL">2- 2- 1. پیشینه‏ی داخل 58</p>
<p dir="RTL">2- 2- 2. پیشینه‏ی خارج 59</p>
<p dir="RTL">2- 2- 3. نتیجه گیری از پیشینه پژوهش 65</p>
<p dir="RTL"></p>
|
گزارش مديريتی |
|
فهرست پيوستها |
|
پدیدآورنده |
مریم چهرقانی، |
استاد راهنما |
دكتر فاطمه فهيم نيا، |
استاد مشاور |
دكتر نادر نقشينه، |
توضیحات |
|
دفعات مشاهده |
260 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است. |
|
|
|