|
|
|
 |
مشاهده پایاننامه |
 |
|
|
شناسه پایاننامه |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
|
عنوان |
مطالعهی میزان رضایتمندی کاربران و کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران از نرمافزار مدیریت کتابخانههای عمومی کشور (پیام مشرق) |
سال تحصیلی |
1392 |
رشته تحصیلی |
علم اطلاعات و دانششناسی |
مقطع تحصیلی |
ارشد كارشناسي |
تعداد صفحات |
ر، 174ورق |
چکیده |
بیان مسئله: به موازات کاربرد رایانه در بخشهای مختلف آموزشی ـ پژوهشی و تجاری در دهه 1960 استفاده از رایانه در کتابخانهها نیزآغاز شد. ابتدا بخش امانت و امروزه کتابداران در امور دیگر نیز از رایانه استفاده کنند و بدینترتیب نرمافزارهایی برای سایربخشهای کتابخانه نیز تهیه گردد. به مرور زمان روند استفاده از رایانه در کتابخانهها سرعت بیشتری گرفت. که در این پژوهش درصد برآمدیم میزان رضایت اعضا و کتابداران را از نرمافزار پیام مشرق بررسی کنیم. اهداف: هدف اصلی این تحقیق «بررسی میزان رضایت اعضا و کتابداران از نرمافزار پیام مشرق» میباشد و در راستای حصول به هدف کلی، بررسی و مقایسه میزان رضایت اعضا به تفکیک جنسیت، سن و میزان آشنایی با کامپیوتر بهعنوان اهداف فرعی تحقیق مطرح شدند. روششناسی: این تحقیق حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی و تحلیلی و از نظر اجرا جهت آزمون فرضیات تحقیق، پیمایشی است.جامعهی آماری این پژوهش، اعضا و کتابداران شهر تهران میباشد. که بر اساس فرمول کوکران 385 نفر به عنوان عضو و 96 نفر به عنوان کتابدار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان رضایتمندی اعضاء و کتابداران از نرمافزار پیام مشرق به ترتیب در حد پائین و بالاست. بین میزان رضایت اعضای با میزان تحصیلات مختلف از نرمافزار تفاوت معنیداری وجود ندارد، میزان رضایت اعضای زن بیشتر از میزان رضایت اعضای مرد میباشد. کمترین میزان رضایت را اعضای بالاتر از 50 سال و بیشترین میزان رضایت را اعضای 40 تا 50 سال داشتهاند. مقایسه میزان رضایت اعضا از نرم افزار به تفکیک میزان آشنایی با کامپیوتر معنیدار نمیباشد. دربین اعضا از «مشخصات کلی» بیشترین و از «سفارشات» نرمافزار کمترین میزان رضایت وجود دارد و در بین کتابداران از «کنترل و دسترسی امنیت» بیشترین و از «امکانات ابردادهای» نرمافزار کمترین میزان رضایت وجود دارد. نتیجه: از آنجایی که اعضا و کتابداران بیشترین ساعتکاری خود را با نرمافزار کتابخانهای کار میکنند رضایت آنها تأثیر زیادی بر موفقیت شرکتهای طراح نرمافزارهای کتابخانهای دارند، فلذا نباید طراحان نرمافزارهای کتابخانهای نظرات و عوامل موثر بر رضایت اعضا و کتابداران از کار در محیط نرمافزار را در طراحیهای خودنایده انگارند و باید از تجارب ایشان بهره جویند. , کلیدواژه: میزان رضایت، نرم افزار پیام مشرق، اعضاء، کتابدار , |
واژههای کلیدی |
|
فهرست فصل دوم |
|
گزارش مديريتی |
|
فهرست پيوستها |
|
پدیدآورنده |
علیمحمد زمانی |
استاد راهنما |
|
استاد مشاور |
|
توضیحات |
|
دفعات مشاهده |
249 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است. |
|
|
|