[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره پایگاه::
بانکهای اطلاعاتی::
اخبار::
ارتباط با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مشاهده پایان‌نامه ::
شناسه پایان‌نامه uni25or1
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی
عنوان تاثیر اینترنت بر رفتار مطالعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
سال تحصیلی 1391
رشته تحصیلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
مقطع تحصیلی ارشد كارشناسي
تعداد صفحات ج، 94 ورق
چکیده <p>توسعه فناوری&zwnj;های پیشرفته و اینترنت تاثیر زیادی بر بخش&zwnj;های مختلف زندگی نسل جوان داشته است. اطلاعات دیجیتالی با سرعت زیادی در حال افزایش است و در نتیجه نسل جوان مطالعه منابع آنلاین را پذیرفته است. پژوهش&zwnj;های زیادی در خصوص رفتار اطلاع&zwnj;یابی دانشجویان، اعتیاد به اینترنت، و تاثیر اینترنت بر بخش&zwnj;های مختلف زندگی دانشجویان انجام شده است. با توجه به تنوع نظریه&zwnj;ها در زمینه کارایی منابع آنلاین و چاپی جهت مطالعه و یادگیری، این پژوهش به بررسی تاثیر اینترنت بر رفتار مطالعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته است. در این مطالعه، رفتارهای مطالعه 350 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در محیط&zwnj;های چاپی و آنلاین توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه&zwnj;گیری به روش تصادفی سهیمه&zwnj;ای، به نسبت تعاد دانشجویان هر دانشکده انجام شده است. در تعیین روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما، استاد مشاور و 3 نفر از اساتید کتابداری استفاده شده است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نرم&zwnj;افزار spss ضریب آلفای کرونباخ 82% بدست آمده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که به لحاظ کمی و به سبب وجود منابع آنلاین میزان مطالعه دانشجویان افزایش یافته است. با این حال دانشجویان منابع چاپی را به منابع آنلاین بیشتر ترجیح می&zwnj;دهند (84/16 ساعت در هفته صرف مطالعه منابع چاپی و 95/11 ساعت در هفته صرف مطالعه منابع آنلاین). اکثر دانشجویان منابع چاپی را با اهداف کاری و انجام تکالیف درسی (14/6714%) و منابع انلاین را با هدف آگاهی از مسائل جاری (86/78%) استفاده می&zwnj;کنند. کتاب بیشترین منبع چاپی مورد استفاده است(43/85%) و روش مطالعه منابع چاپی اکثر دانشجویان خواندن از ابتدا تا انتها است (42%) و صفحات اینترنتی (ایمیل&zwnj;ها و وبلاگ&zwnj;ها ...) بیشترین منبع آنلاین (14/69%) مورد استفاده است و روش مطالعه منابع آنلاین نگاه اجمالی به محتوا و خواندن بخش&zwnj;های جذاب است (4/35%). نتایج این پزوهش نشان داده است که منابع آنلاین برای دانشجویان جذابیت بیشتری نسبت منابع آنلاین دارا است ولی درک و فهم منابع چاپی، تمرکز در هنگام مطالعه، ماندگاری در ذهن و آرامش در هنگام مطالعه نسبت به منابع آنلاین بیشار لسا. در نتیجه اکثر دانشجویان برای مطالعه بخش&zwnj;های مورد نظر خود را از منابع آنلاین نسخه چاپی تهیه می&zwnj;کنند. استفاده از منابع آنلاین و اینترنت در بین دانشجویان در حال افزایش است در حالیکه آن&zwnj;ها هنوز به مطالعه عادت نکرده&zwnj;اند. این موضوع باعث نگرانی&zwnj;هایی شده است. برای مقابله با این نگرانی&zwnj;ها آموزش مهارت&zwnj;ها و فنون لازم برای استفاده از منابع آنلاین نیاز است چرا که نتایج این پژوهش نشان داده است که هر کدام از این دو رسانه کاربردهای خاص خود را دارند. کلید واژه&zwnj;ها: اینترنت، منابع آنلاین، منابع چاپی، نسل جوان، دانشجویان,</p>
واژه‌های کلیدی
فهرست فصل دوم
گزارش مديريتی
فهرست پيوست‌ها
پدیدآورنده امیر شیردل،
استاد راهنما
استاد مشاور
توضیحات
دفعات مشاهده 51 بار
برگشت به فهرست

تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است.

Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4075