|
|
|
|
مشاهده پایاننامه |
|
|
|
شناسه پایاننامه |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
|
عنوان |
سنجش میزان بهرهمندی (نهاد کتابخانههای عمومی کشور) و کتابخانههای تابعه از سبک مدیریت مشارکتی، مطالعه موردی: کتابخانههای استان تهران |
سال تحصیلی |
1389 |
رشته تحصیلی |
کتابداری و اطلاعرسانی |
مقطع تحصیلی |
ارشد كارشناسي |
تعداد صفحات |
ف، 221ورق |
چکیده |
مدیریت مشارکتی فرایند همکاری و نفوذ کارکنان در درجات مختلف تصمیمگیری سازمان به صورت درگیری ذهنی و فکری و داوطلبانه و آگاهانه در جهت اهداف گروهی است که منجر به انگیزش کارکنان و تلاش به منظور تحقق اهداف و مسئولیتپذیری و خلاقیت آنان میشود. در واقع کارکنان، فعال و درگیر در امور سازمان هستند نه منفعل و بیتعهد. این پژوهش با هدف سنجش میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه ازمشارکتهایدرونسازمانیوبرونسازمانیانجامشدهاست.همچنینمیزانمشارکتمدیران(مدیراننهاد، استانوشهرستانها)،کارکنان(کارکنانستادی،کتابدارانومدیرانکتابخانهها) و ذینفعان(جامعهکتابداران، مدیران نهادهای مشابه مانند شهرداریها و کتابخانه ملی، اعضای کتابخانه و مراجعین) را در فرایند تصمیمگیری کتابخانههای عمومی مشخص کرده و موانع و محدودیتهای اجرای مدیریت مشارکتی را بررسی کرده است. بدین منظور گروه نمونه به تعداد 221 نفر به روش تصادفی ساده از جامعه 453 نفری شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه در استان تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه حاوی سنجش 5 مولفه مشارکتهای درونسازمانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه، مشارکتهای برونسازمانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه، نقش مدیریت مشارکتی در بهبود فعالیتهای سازمانی، آثار استقرار نظام مدیریت مشارکتی و موانع و محدودیتهای اجرای نظام مدیریت مشارکتی به وسیله 76 شاخص است، که طبق یک طیف لیکرت پنجتایی تهیه و در گروه نمونه مذکور به اجرا درآمده است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایش تحلیلی میباشد. نتایج از طریق آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون T یک نمونهای و آزمون کولموگروف – سمیرنف مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه از مشارکتهای درونسازمانی در حد متوسط است، میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه از مشارکتهای برونسازمانی بالاتر از متوسط است، از دیدگاه کارکنان نقش مدیریت مشارکتی در بهبود فعالیتهای سازمانی بالاتر از متوسط است، آثار استقرار نظام مدیریت مشارکتی (انگیزش شغلی، رضایت شغلی، کاهش مقاومت نسبت به تغییر و کاهش هزینهها) از دیدگاه مدیران و کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی بالاتر از متوسط است، میزان هریک از موانع و محدودیتهای اجرای نظام مدیریت مشارکتی از دیدگاه کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی بالاتر از متوسط است و از میان موانع مذکور، فقدان انگیزه لازم برای مدیریت مشارکتی در مدیران از بیشترین میانگین برخوردار است. بین ویژگیهای جمعیتشناختی (سابقه مدیریت و سابقه کار) با میزان مشارکت مدیران جامعه پژوهش و کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و بین میزان تحصیلات و میزان مشارکت کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد. درجه مشارکت در نهاد کتابخانههای عمومی و کتابخانههای تابعه، مشورت و رایزنی میباشد و برای رسیدن به درجات بالای مشارکت باید امکانات استقرار نظام مدیریت مشارکتی افزایش یابد، مهارتهای مدیران بیشتر شود، از شیوههای اعمال مدیریت مشارکتی از جمله حلقه بهبود کیفیت، نظام پیشنهادها استفاده شود، کلیه ابعاد لازم مدیریت مشارکتی در اختیار مدیران گذاشتهشود، مزایای استفاده از مدیریت مشارکتی برای مدیران تشریح و مدیران زمینههای لازم را برای مشارکت فعال کارشناسان در جلسات و تصمیمگیریهای مربوط به سازمان، ایجاد کنند و در ارزیابی و نظارت کارکنان بر عملکرد گروهی تاکید کنند. کلیدواژهها: مدیریت مشارکتی، مشارکتهای درونسازمانی، مشارکتهای برونسازمانی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، کتابخانههای عمومی, |
واژههای کلیدی |
|
فهرست فصل دوم |
|
گزارش مديريتی |
|
فهرست پيوستها |
|
پدیدآورنده |
فاطمه پاشازاده |
استاد راهنما |
|
استاد مشاور |
|
توضیحات |
|
دفعات مشاهده |
168 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است. |
|
|
|