32
uni25or1ths32
uni25or1
بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهر تهران
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
د، 194ص
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=32&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در افزایش سرمایهی اجتماعی شهروندان و مولفههای لازم برای ایجاد و توسعهی سرمایهی اجتماعی در آنهاست. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است. راهبرد بکار برده شده در این پژوهش، راهبرد نظریهی زمینهایست. در پژوهش حاضر به روش نمونهگیری نظری، چهار کتابخانه از کتابخانههای عمومی شهر تهران، 41 عضو کتابخانه، 16 کتابدار و 53 شهروند از جامعه بالقوهی استفاده کننده از کتابخانهها انتخاب شدند. دادههای موردنیاز این پژوهش از طریق مشاهده و مصاحبهی نیمه طراحی شده با اعضای نمونهها گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده و رسیدن به نظریه از روش رمزگذاری نظری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در حال حاضر کتابخانههای عمومی نتوانستهاند نقشی اساسی در ایجاد و توسعهی سرمایه اجتماعی شهروندان داشته باشند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد عواملی که باعث ایجاد اندک سرمایهی اجتماعی در کتابخانههای عمومی بودهاند شامل کمیت و کیفیت پایین خدمات کتابخانهای، تعاملات اجتماعی اندک در کتابخانههای عمومی، عدم دسترسی برابر افراد جامعه به اطلاعات، عدم اعتماد مردم به سازمانهای اداره کنندهی کتابخانههای عمومی و عدم سرمایه گذاری کلان در گسترش کتابخانههاست. اصالت / ارزش: این پژوهش اولین پژوهشی است که به بررسی نقش کتابخانه های عمومی در افزایش سرمایه ی اجتماعی شهروندان پرداخته است و با توجه به استفاده از راهبرد نظریه ی زمینه ای، به تولید نظریه و بیان مولفه های لازم برای ایجاد سرمایه ی اجتماعی توسط کتابخانه های عمومی، انجامیده است. کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی، کتابخانه عمومی، اعتماد اجتماعی، تعامل اجتماعی، نظریه زمینه ای,
a
رحمان ابراهیمی
خاتمه یافته
33
uni25or1ths33
uni25or1
طرح پیشنهادی مکانیابی کتابخانههای عمومی منطقه چهار شهر تهران٬ با استفاده ازGIS
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ف٬ 142 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=33&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی موقعیت مکانی کتابخانه های عمومی منطقه چهار شهر تهران براساس معیارهای مرکزیت و سازگاری و همچنین پیشنهاد مکانهای مناسب تر جهت احداث کتابخانه های جدید می باشد. پژوهش: در این پژوهش پس از جمع آوری داده های پایه، یک پایگاه اطلاعاتی در محیط (جی. آی. اس) تشکیل شد. سپس براساس معیارهای از پیش تعیین شده، نقشه جداگانه تهیه گردید. در ادامه با روی هم گذاری لایه های تهیه شده وضعیت کتابخانه های موجود مورد بررسی قرار گرفت و در نقشه نهایی نیز موقعیتهای مناسبی برای احداث کتابخانه های جدید پیشنهاد گردید. یافته ها: بعد از بررسی ها و محاسبات مربوطه مشخص گردید که کتابخانه های موجود با کاربری های مربوط به معیار مرکزیت و همچنین کاربری های مربوط به معیارهای سازگاری تناسب نسبی بالایی دارند. اما به لحاظ تناسب با معیارهای مربوط به کاربری های ناسازگار با کتابخانه وضعیت مناسبی ندارند . در ضمن کتابخانه های موجود توزیع جغرافیایی مناسبی ندارند. با توجه به معیار های در نظر گرفته شده موقعیتهای مناسبتری برای احداث کتابخانه دراین منطقه وجود دارد واین مناطق در نقشه نهایی با رنگ سفید مشخص شده است.با احداث کتابخانه در این موقعیتها می توان کمبودهای موجود را جبران کرد. نتیجه گیری: استفاده از معیار های مکان یابی و تکنولوژی های مرتبط در گزینش مکان برای احداث کتابخانه باعث بهره وری بیشتر کتابخانه شده و رضایت کاربران را درپی خواهد داشت. کلیدواژه ها: کتابخانه های عمومی، مکان یابی، تحلیل سلسله مراتبی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، منطقه چهار شهر تهران.,
a
بهنام جهانگیریفرد
خاتمه یافته
34
uni25or1ths34
uni25or1
سنجش میزان بهرهمندی (نهاد کتابخانههای عمومی کشور) و کتابخانههای تابعه از سبک مدیریت مشارکتی، مطالعه موردی: کتابخانههای استان تهران
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ف، 221ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=34&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
مدیریت مشارکتی فرایند همکاری و نفوذ کارکنان در درجات مختلف تصمیمگیری سازمان به صورت درگیری ذهنی و فکری و داوطلبانه و آگاهانه در جهت اهداف گروهی است که منجر به انگیزش کارکنان و تلاش به منظور تحقق اهداف و مسئولیتپذیری و خلاقیت آنان میشود. در واقع کارکنان، فعال و درگیر در امور سازمان هستند نه منفعل و بیتعهد. این پژوهش با هدف سنجش میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه ازمشارکتهایدرونسازمانیوبرونسازمانیانجامشدهاست.همچنینمیزانمشارکتمدیران(مدیراننهاد، استانوشهرستانها)،کارکنان(کارکنانستادی،کتابدارانومدیرانکتابخانهها) و ذینفعان(جامعهکتابداران، مدیران نهادهای مشابه مانند شهرداریها و کتابخانه ملی، اعضای کتابخانه و مراجعین) را در فرایند تصمیمگیری کتابخانههای عمومی مشخص کرده و موانع و محدودیتهای اجرای مدیریت مشارکتی را بررسی کرده است. بدین منظور گروه نمونه به تعداد 221 نفر به روش تصادفی ساده از جامعه 453 نفری شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه در استان تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه حاوی سنجش 5 مولفه مشارکتهای درونسازمانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه، مشارکتهای برونسازمانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه، نقش مدیریت مشارکتی در بهبود فعالیتهای سازمانی، آثار استقرار نظام مدیریت مشارکتی و موانع و محدودیتهای اجرای نظام مدیریت مشارکتی به وسیله 76 شاخص است، که طبق یک طیف لیکرت پنجتایی تهیه و در گروه نمونه مذکور به اجرا درآمده است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایش تحلیلی میباشد. نتایج از طریق آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون T یک نمونهای و آزمون کولموگروف – سمیرنف مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه از مشارکتهای درونسازمانی در حد متوسط است، میزان بهرهمندی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای تابعه از مشارکتهای برونسازمانی بالاتر از متوسط است، از دیدگاه کارکنان نقش مدیریت مشارکتی در بهبود فعالیتهای سازمانی بالاتر از متوسط است، آثار استقرار نظام مدیریت مشارکتی (انگیزش شغلی، رضایت شغلی، کاهش مقاومت نسبت به تغییر و کاهش هزینهها) از دیدگاه مدیران و کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی بالاتر از متوسط است، میزان هریک از موانع و محدودیتهای اجرای نظام مدیریت مشارکتی از دیدگاه کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی بالاتر از متوسط است و از میان موانع مذکور، فقدان انگیزه لازم برای مدیریت مشارکتی در مدیران از بیشترین میانگین برخوردار است. بین ویژگیهای جمعیتشناختی (سابقه مدیریت و سابقه کار) با میزان مشارکت مدیران جامعه پژوهش و کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و بین میزان تحصیلات و میزان مشارکت کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد. درجه مشارکت در نهاد کتابخانههای عمومی و کتابخانههای تابعه، مشورت و رایزنی میباشد و برای رسیدن به درجات بالای مشارکت باید امکانات استقرار نظام مدیریت مشارکتی افزایش یابد، مهارتهای مدیران بیشتر شود، از شیوههای اعمال مدیریت مشارکتی از جمله حلقه بهبود کیفیت، نظام پیشنهادها استفاده شود، کلیه ابعاد لازم مدیریت مشارکتی در اختیار مدیران گذاشتهشود، مزایای استفاده از مدیریت مشارکتی برای مدیران تشریح و مدیران زمینههای لازم را برای مشارکت فعال کارشناسان در جلسات و تصمیمگیریهای مربوط به سازمان، ایجاد کنند و در ارزیابی و نظارت کارکنان بر عملکرد گروهی تاکید کنند. کلیدواژهها: مدیریت مشارکتی، مشارکتهای درونسازمانی، مشارکتهای برونسازمانی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، کتابخانههای عمومی,
a
فاطمه پاشازاده
خاتمه یافته
35
uni25or1ths35
uni25or1
بررسی توانمندیهای کتابخانههای عمومی استان لرستان در فراهمآوری ابزارها و زمینههای توسعهی سواد اطلاعاتی از دیدگاه دانشجویان عضو این کتابخانهها
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ح، 119، ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=35&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی با روش پیمایشی - تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد که طراحی آن شامل پرسشنامه مدیران (11 سوال) و اعضاء با 24 سوال بسته و یک سوال باز بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد و در تجزیه و تحلیل یافتهها از روش آمار توصیفی و استنباطی و همچنین از نرمافزار spss نسخه 16 استفاده شد. فرضیه این پژوهش به این صورت است که کتابخانههای عمومی استان لرستان در فراهم آوری ابزارهای توسعهی سواد اطلاعاتی دانشجویان به توانمندیهایی کمتر از حد متوسط دست یافتهاند و در جهت تایید آن موضوعات متعددی در قالب سوالات پژوهش بررسی شدند و نتایج نشان داد که در فرآیند توسعه ی سواد اطلاعاتی نقش کتابدار در زمینه توسعه ی نتایج و بهره برداری مناسب از مفاهیم سواد اطلاعاتی بیشترین تاثیر (45/8 درصد) را داشته است و همچنین کتاب بیش از سایر منابع مورد توجه قرار گرفته است(63/2 درصد) و دسترسی به مخازن کتابخانه ها به عنوان بهترین ابزار راهبردی در جستجوی اطلاعات (43/5 درصد) مورد نظر بوده است. همچنین کتابخانههای عمومی به میزان زیادی (49/6 درصد) در بالا بردن مهارتهای سواد اطلاعاتی نقش داشتهاند. در نهایت آزمون آماری به عمل آمده روشن ساخت که فرضیه مطرح شده مبنی بر اینکه کتابخانههای عمومی استان لرستان در فراهم آوری ابزارها و زمینههای توسعه سواد اطلاعاتی دانشجویان عضو به توانمندیهایی کمتر از حد متوسط دست یافتهاند مورد تایید قرار نگرفت و نتایج روشن ساخت که توانمندی کتابخانهها در این زمینه در حد متوسط و بالاتر از متوسط است. کلید واژهها: کتابخانههای عمومی، استان لرستان، سواد اطلاعاتی، دانشجویان، مدیران کتابخانهها، کتابداران، ابزارهای سواد اطلاعاتی ,
a
فاطمه دارابی
خاتمه یافته
36
uni25or1ths36
uni25or1
کتب ضاله از دیدگاه فقه امامیه و قوانین موضوعه
15
jalali
الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
ارشد كارشناسي
م، 166 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=36&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
بیان احکام کتب ضاله در متون فقهی مذهب حقه امامیه دارای سابقه طولانی است. در این زمینه آنچه مبنای حکم فقهی قرار میگیرد ایجاد ضلالت میباشد و کتاب وسیله است و موضوعیتی ندارد و لذا احکام فقهی کتب ضاله شامل هر وسیله دیگری مانند رادیو و تلویزیون و سینما و اینترنت و دیگر رسانههای سمعی و بصری و وسایل ارتباط جمعی و مجالس سخنرانی درصورتی که باعث گمراهی و ضلالت شوند میگردد. ضلالت به معنای مخالف هدایت است و به دو صورت ایجاد میشود : اول انجام کاری مانند تالیف کتب ضاله یا چاپ و نشر و نگهداری آن که به منظور گمراه نمودن دیگران باشد. دوم کاری مانند مطالعه کتب ضاله که شخص با انجام دادن آن خود را در معرض گمراهی قرار بدهد. ایجاد ضلالت و گمراه نمودن انسان ها روشی است که در طول تاریخ توسط عوامل شیطانی به منظور مقابله با حق و تامین منافع مستکبران به کار رفته است. در رابطه با موضوع کتب ضاله افراد وضعیت یکسانی ندارند، چنانکه ممکن است کتاب ضاله توسط شخص عالم به منظور تهیه نقض و رد آن کتاب مورد مطالعه قرار گیرد و برای افراد عادی که مطالعه این کتاب باعث گمراهی آن ها میشود خواندن همان کتاب جایز نباشد. همچنین امکان دارد کتابی برای افراد اهل علم و آگاهی در رابطه با موضوع آن کتاب مفید باشد و کتاب ضاله هم نباشد ولی برای دیگران که آگاهی کافی در مورد آن علم ندارند باعث ضلالت شود واز کتب ضاله به شمار آید. راه تشخیص ضاله بودن کتاب مراجعه به کارشناس و اهل خبره آگاه و عادل میباشد. در قوانین ایران و سایر کشورها محدودیت هایی در رابطه با کتب و رسانه ها در نظر گرفته شده و بیانگر این واقعیت است که عقلای عالم همان گونه که مناسب بودن و سلامت غذا و دارو که نیاز جسم انسان است را مورد نظر قرار میدهند به طریق اولی سالم بودن کتب و رسانه ها که غذای روح انسان است را حائز اهمیت میدانند. این پایان نامه با روش پژوهشی و توصیفی و تحلیلی و فیش برداری تهیه شده است . واژگان کلیدی: کتب ضاله، حرمت، فقه امامیه، مکاسب محرمه، قوانین موضوعه,
a
محمد جعفر قدیری مدرس
خاتمه یافته
37
uni25or1ths37
uni25or1
رابطه عوامل درون سازمانی و فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه
15
jalali
علم اطلاعات و دانششناسی
ارشد كارشناسي
د، 141 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=37&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر توجه روانشناسان را به خود معطوف ساخته، از پا درآمدن، از رمق افتادن، بیحالی، سستی و رخوت متصدی شغل است که اصطلاحاً به آن فرسودگی شغلی، گفته میشود. فرسودگی شغلی واکنش فرد به عوامل فشارزا در محیط کار است، که طی آن تماس بیش از ظرفیت متصدی شغل با همکاران، روسا، مرئوسان، ارباب رجوع ... باعث تغییراتی در نگرش و رفتار وی نسبت به آنان میشود. کتابداران به دلیل وجود استرس های فراوان در محیط کار همچون پاسخگویی به ارباب رجوع، بروز خطرات و تهدیدات واقعی مثل آتش سوزی در کتابخانه و ... در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. عوامل درون سازمانی از جمله عوامل مهم در بین عوامل متعدد ایجادکننده فرسودگی شغلی هستند. هدف از پژوهش حاضر، رابطه عوامل درون سازمانی و فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی - همبستگی اجرا شده است و ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و عوامل درون سازمانی محمود ساعتچی است. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 63 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بوده که پرسشنامه در بین آنها توزیع شده و 57 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها پس از جمعآوری، با شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین و روش آمار استنباطی همبستگی پیرسون به کمک نرمافزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان فرسودگی شغلی بین کتابداران کتابخانههای شهر کرمانشاه با کسب 56/1 درصد به حد متوسط نزدیک است. بین اطلاعات جمعیتشناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه کاری، نوع استخدامی و میزان حقوق) و فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین رابطه معناداری بین عوامل درون سازمانی و فرسودگی شغلی با کسب p برابر 0/00 ، (p<0/01) وجود داشته است، اما با کسب ضریب همبستگی 0/846 رابطه معکوس را بین متغییرها نشان داد. همچنین اولویت شدت رابطه عوامل درون سازمانی به ترتیب با شغل، امنیت و زمینه شغلی، همکاران و مدیریت است. نتیجه گیری: فرسودگی شغلی نشانگانی است که ممکن است در هر سازمانی در بین کارکنان ایجاد شود. فرسودگی شغلی میتواند اثرات مخربی را بر سازمان و کارکنان بگذارد. اما فرسودگی شغلی در ارتباط با عوامل زیادی بوجود میآید. از جمله این عوامل، میتوان به عوامل درون سازمانی اشاره کرد. عوامل درون سازمانی میتواند در کتابخانهها اثرات خوبی را به همراه داشته باشد. مدیران کتابخانهها برای بهبود وضعیت نیروی انسانی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان، باید به شغل، امنیت و زمینه شغلی، روابط بین کارکنان و چگونگی مدیریت خود بر کارکنان توجه ویژهای داشته باشند.,
a
بشیر احمدی
خاتمه یافته
38
uni25or1ths38
uni25or1
آسیبشناسی دستورالعملهای اداره کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ل، 116 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=38&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از این پژوهش آسیبشناسی دستورالعملهای اداره کتابخانههای عمومی کشور از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود. ادارهی کتابخانهها در گذر زمان و با ظهور فناوریها، و روشهای نوین تغییر میکند. مجموعه دستورالعملهای ادارهی کتابخانههای عمومی (ویراست دوم) به همت اداره کل امور کتابخانهها تدوین شده است. بررسی نقاط قوت و ضعف دستورالعمل تدوینشده کمک شایانی به امور کتابخانههای عمومی مستقر در نهاد در تدوین ویرایش سوم این مجموعه خواهد کرد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده که به صورت پیمایشی و تحلیل محتوایی و با استفاده از 2 پرسشنامه محققساخته به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات صورت گرفته است. جامعهی پژوهش حاضر، کتابداران کتابخانههای زیر نظر اداره کل کتابخانههای عمومی استان خوزستان به تعداد 284 نفر بودهاند. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بیشترین میزان پایبندی کتابداران به دستورالعمل فهرستنویسی و ردهبندی با 46 درصد و کمترین میزان مربوط به دستورالعمل برگهآرایی و اداره دفاتر اینترنتی با 7 درصد میباشد. همچنین پژوهشگر طی تحلیل نظرات کتابداران در خصوص دستورالعمل فوق به هماهنگی دستورالعملهای تدوین شده با کارکرد خوب آنها در انجام امور کتابخانهها دست یافت. همچنین بعد از آزمون فرضیهها مشخص شد که هرچه سطح تحصیلات بیشتر باشد میزان پایبندی آنها به اجرای دستورالعملها نیز بیشتر خواهد بود. علاوه براین طبق یافتههای پژوهش، پایبندی کتابداران با رشته تحصیلی کتابداری نیز بیش از سایرین است. مواردی که باید در ویرایش این مجموعه در نظر گرفته شود نیز در قسمت تحلیل محتوا ذکر شده است. کلیدواژهها : آسیبشناسی، دستورالعمل ادارهی کتابخانهها، کتابخانههای عمومی، کتابداران استان خوزستان،,
a
زینب دینارزاده
خاتمه یافته
39
uni25or1ths39
uni25or1
بررسی نقش گویاسازی منابع اطلاعاتی در جذب مخاطبان نابینا و کمبینای کتابخانههای عمومی استان خوزستان از دیدگاه کتابداران و مخاطبان نابینا و کمبینا
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ل، 94 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=39&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش گویاسازی منابع اطلاعاتی در جذب مخاطبان نابینا و کمبینای کتابخانههای عمومی استان خوزستان از دیدگاه کتابداران و مخاطبان نابینا و کمبینا انجام شده است. روش انجام پژوهش پیمایشی و پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته تهیه شده و جامعهی آماری تحقیق شامل 228 نفر از کتابداران و 216 نفر از اعضای نابینا و کمبینای کتابخانههای عمومی استان خوزستان میباشد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها در نرمافزار spss ویرایش 19 وارد گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 6/48 درصد از نابینایان و کمبینایان شرکتکننده در پژوهش، منابع گویا را به منابع بریل و الکترونیکی ترجیح میدهند و اولویتهای موضوعی ایشان به ترتیب علوم اجتماعی، زبان، داستان و ادبیات، مذهب، فلسفه و روانشناسی، تاریخ، تکنولوژی، هنر و علوم است. بیش از 50 درصد (3/54 درصد) کتابخانههای عمومی مورد بررسی در پژوهش، فاقد منابع گویا میباشند. 6/27 درصد از کتابداران شرکتکننده در پژوهش آشنایی کم و بسیار کم با منابع گویا و تنها 9/5 درصد از آنها با استانداردهای تهیه منابع گویا آشنایی زیاد دارند. براساس نتایج آزمونهای آماری، بین میزان آشنایی کتابداران با منابع گویا از نظر رشتهی تحصیلی و میزان تحصیلات و همچنین بین میزان تمایل کتابداران به شرکت در تهیهی منابع گویا از نظر میزان تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد. بین میزان تمایل کتابداران به تهیهی منابع گویا از نظر رشتهی تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. واژههای کلیدی: کتابخانههای عمومی، گویاسازی، منابع گویا، نابینایان و کمبینایان ,
a
زهرا بیتانه
خاتمه یافته
40
uni25or1ths40
uni25or1
بررسی میزان تاثیر عوامل مختلف بر نیازهای اطلاعاتی جامعه دانشآموز استفادهکننده نهایی کتابخانههای عمومی تحت پوشش ادارهکل نهاد کتابخانههای عمومی شهر مشهد
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
د، 86ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=40&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر عوامل مختلف بر نیازهای اطلاعاتی استفاده کننده نهایی دانشآموز کتابخانههای عمومی تحت پوشش اداره کل نهاد کتابخانههای عمومی شهر مشهد، براساس چهار مولفه عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل آموزشی و عوامل مذهبی بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی است.جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی که استفادهکننده نهایی از کتابخانههای عمومی تحت پوشش ادارهکل نهاد کتابخانههای عمومی شهر مشهد بوده است. بهمنظور تعیین حجم نمونه از جدول کرج سای و مورگان استفاده شد و تعداد 310 نفر به عنوان نمونه پزوهش انتخاب شد. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری پرسشنامه توسط چند تن از استاتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ (0/85) سوالات پرسشنامه محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباط یا انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، میانه و انحراف معیار استفاده شد و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تک متغییره و آزمونهای تحلیل واریانس چند متغییره آنوا استفاده شد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که عوامل فردی و آموزشی با میانگین 4/13 بیشترین تاثیر را بر نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان از کتابخانهها دارند و عوامل اجتماعی و مذهبی در ردیفهای بعدی این تاثیر قرار میگیرند و کمترین تاثیر مربوط به عوامل مذهبی میباشد که با میانگین 3/98 میباشد. آزمون t تکمتغیره نشان داد که تاثیر عوامل مختلف بر نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان یکسان نبوده است. بیشترین تاثیر مربوط به عوامل فردی و آموزشی و کمترین مربوط به عوامل مذهبی بوده است. کلیدواژهها: کتابخانه عمومی، نیازهای اطلاعاتی، کاربران نهایی، عوامل مذهبی، عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی,
a
امین میرزایی سدهی
خاتمه یافته
41
uni25or1ths41
uni25or1
بررسی میزان خوانش رمانهای عامهپسند عاشقانه بین دختران و تاثیر سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر آن
15
jalali
جامعهشناسی
ارشد كارشناسي
ع، 216ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=41&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
تمایل روزافزون دختران به رمانهای عامه پسند عاشقانه و تداوم این تمایل تا دوران دانشجویی و پس از آن، علیرغم انتقادات فراوان و نگرش منفی که به خوانش این رمانها به جهت ویژگیهای محتوایی و کیفی آنها وجود دارد؛ و انتظاراتی که برای قشر دانشجو به سبب بهرهمندی از فضای دانشگاه به عنوان یکی از نهادهای تعیین کننده در فرایند جامعهپذیری فرهنگی متصوریم، مبنای اصلی طرحریزی این پژوهش شد. بررسی پایگاه اقتصادی- اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی دانشجویان رمانخوان و غیر رمانخوان و سنجش ذائقه ادبی دانشجویان رمانخوان در چارچوب نظریات مصرف فرهنگی از اهداف این پژوهش است. این پژوهش با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه و با شیوه نمونهگیری طبقاتی متناسب با حجم انجام شده است. حجم نمونه 290 نفر از دختران دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد در سال تحصیلی 1391- 1392 است. طبق یافتههای تحقیق 46.2 درصد از دانشجویان، رمان می خوانند و 53.8 درصد از دانشجویان تمایلی به مطالعه رمان ندارند. سایر نتایج نشان میدهد 64.2 درصد از دانشجویانی که رمان میخوانند دارای ذائقه ادبی عامهپسند عاشقانه میباشند. 26.1 درصد ذائقه عامهپسند- بینابینی دارند. ذائقه ادبی 4.5 درصد از دختران دانشجو، بینابینی است. و 5.2 درصد از دختران دانشجو از ذائقه ادبی جدی برخوردارند. پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سرمایه فرهنگی دو عامل مرتبط با نوع ذائقه ادبی شناخته شد. رابطهای بین سرمایه اجتماعی و ذائقه ادبی مشاهده نشد. دانشجویان رمانخوان از سرمایه فرهنگی بالاتری نسبت به دانشجویانی که رمان نمیخوانند برخوردارند. نتایج دیگر، نشان میدهد دانشگاه تاثیری بر کاهش تمایل به خوانش رمانهای عامهپسند عاشقانه ندارد. واژگان کلیدی: رمان عامهپسند عاشقانه، رمان جدی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، ذائقه ادبی، جامعهپذیری فرهنگی، دانشگاه، دختران,
a
لیلا پیرگزی
خاتمه یافته
42
uni25or1ths42
uni25or1
بررسی تطابق مجموعه کتابهای کتابخانههای عمومی شهر تهران با توجه به نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور)
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش کتابخانههای عمومی
ارشد كارشناسي
ن، 157ورق
الف- کتاب:
- استونز، راب (1379)، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران: مرکز.
- بوردیو، پیر (1390)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
- بوردیو، پیر (1384)، شکل های سرمایه در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، گرد آوری کیان تاجبش، ترجمه افشین خاکباز، تهران: انتشارات شیرازه.
- حبیب پور، کرم و رضا صفری (1390)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه، متفکران.
- ریترز، جرج (1374)، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
- شوکینگ، لوین (1373)، جامعه شناسی ذوق ادبی، ترجمه فریدون بدره ای، تهران: توس.
- شویره، کریستیان، و اولیویه فونتین (1385)، واژگان پیر بوردیو، ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
- مریدی، محمد رضا، و معصومه تقی زادگان (1388)، کار هنر، مشهد: به نشر.
ب- مقاله:
- استوری، جان (1383)، داستانهای عامه پسند، ارغنون، شماره 25، پاییز 1383، ص44-1.
- اسلامی، حسن (1382)، رمان به مثابه ابزاری ایدئولوژیک، پژوهش و سنجش، شماره 36، «دین و رسانه (2)»، زمستان 1382، ص 127-115.
- افشانی، علیرضا، و مهربان پارسامهر (1390)، مقایسه میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد و اصفهان، فصلنامه تحلیل نظم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی(1390)، شماره 40، ص181-157.
- باینگانی، بهمن، و علی کاظمی (1389)، بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایه فرهنگی، برگ فرهنگ، بهار و تابستان 1389، ص21-8.
- برکت، بهزاد (1387)، هویت و بازتاب آن در رمان، ادب پژوهی، تابستان و پاییز 1387، ص 90-61.
- پارسامهر، مهربان، و سمیه جسمانی (1388)، نقش سرمایه اجتماعی بر مصرف ورزش (تماشای ورزش) مطالعه جوان شهر یزد، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، بهار و تابستان، سال اول ، ص 84- 73.
- پاشا شریفی، حسن، و ابوالقاسم اکبری (1387)، نیازهای مطالعاتی دانش آموزان دوره متوسطه کشور درباره کتاب های غیر درسی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 28، سال هفتم، زمستان1387، ص 128-111.
- تنهایی، ابوالحسن، و زهرا حضرتی معصومه (1388)، بررسی نظری پژوهشهای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران، علوم رفتاری، سال اول، شماره اول، ص52-29.
- توسلی، غلامعباس، و مرضیه موسوی (1384)، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریه های سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، زمستان 1384، ص32-1.
- جانعلیزاده چوب بستی، حیدر، غلامرضا خوش فر و مهدی سپهر (1390)، سرمایه فرهنگی و موفقیت تحصیلی: ارزیابی تجربی مدل های تجربی نظری، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، سال اول، شماره 2، ص 104- 83.
- جوادی یگانه، محمد رضا (1389)، گرایش به رمان های عام پسند در ایران، مقاله ارائه شده در هشتمین کنفرانس بین المللی جهت گیری های تازه در علوم انسانی، دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، آمریکا، 29 ژوئیه تا 3 ژانویه 2010.
- جوادی یگانه، محمد رضا، و آسیه ارحامی (1389)، تجربه خواندن رمان های عاشقانه در فضای زندگی روزمره خوانندگان زن، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال ششم، شماره 18، بهار 1389، ص 85-55.
- جوادی یگانه، محمد رضا، و آسیه ارحامی (1388)، دختران دانشجو و خوانش رمان، پژوهش زنان، دوره ی 7، شماره ی4، زمستان 1388، ص 50-31.
- جوادی یگانه، محمدرضا، و آسیه ارحامی (1390)، کیفیت خوانش رمان های عاشقانه ی عامه پسند توسط زنان، زن در فرهنگ و هنر، دوره 2، شماره4، تابستان1390، ص 24-5.
- جوادی یگانه، محد رضا و مریم کاظمی (1390)، نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی، فصلنامه علمی- پژوهشی نقد ادبی، سال چهارم، شماره 13، بهار 1390، ص 47- 23.
- حاجتی، زینب (1385)، بازنمایی تجربه زنان از جهان اجتماعی در رمان (تحلیل جامعه شناسانه پنج رمان پرفروش دهه اخیر 1385-1375)، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال 7 شماره 3، زمستان 1388، ص 117-99.
- رحمتی، محمد مهدی، و سجاد مرادی(1389)، توزیع اجتماعی الگوی مصرف: بررسی سلیقه های هنری در شهر تهران، جامعه شناسی هنر و ادبیات، سال دوم، شماره 1، بهار و تابستان 1389، ص32- 5.
- روحانی، حسن (1388)، درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی، فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره53، زمستان 1388، ص35-7.
- شارع پور، محمود، و غلامرضا خوش فر (1381)، رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان، نامه علوم اجتماعی، شماره 20، ص 147-133.
- صفایی، علی و هما مظفری (1388)، بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمان های عامه پسند ایرانی، ادب پژوهی، شماره دهم، ص 138-111.
- غلام، محمد (1383)، جامعه شناسی رمان معاصر فارسی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم، سال 12، شماره (46- 45)، تابستان و پاییز 1383، ص 129- 73.
- فاضلی، محمد (1386)، تصویری از سبک زندگی فرهنگی دانشجویی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1، پاییز 1386، ص 198-175.
- فاضلی، محمد (1385)، جامعه شناسی مصرف موسیقی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال اول، شماره 4، پاییز و زمستان 1384، ص 53- 27.
- فرهنگی، علی اکبر، و تژا میر فخرایی (1384)، تصویر زن در رمان های عامه پسند ایرانی، جامعه شناسی، سال اول، شماره 1، ص 92-63.
- فولادیان، احمد (1388)، بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، سال ششم، شماره 21، پاییز 1388، ص 112-87.
- کلاکی، حسن و رضا دوستدار (1388)، بررسی منزلت شغلی و اجتماعی پلیس ایران و عوامل موثر برآن، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال چهارم، شماره 2، تابستان 1388، ص 251- 229.
- مقدس جعفری، محمدحسن و علی یعقوبی و مژگان کاردوست (1386)، بوردیو و جامعه شناسی ادبیات، ادب پژوهی، شماره دوم، تابستان 1386، ص94-77.
- ممتاز، فریده (1383)، معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره (42-41)، بهار و تابستان 1383، ص 160- 149.
- میرفخرایی، تژا (1384)، رمان های عامه پسند ایرانی؛ سازگاری زن، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 4 پاییز و زمستان 1384، ص 222-197.
- نوغانی، محسن، و احمد رضا اصغر پور ماسوله (1388)، کیفیت زندگی شهروندان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در شهر مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، بهار و تابستان 1388، ص 140-111.
- نیازی، محسن، و محمد کارکنان (1386)، تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان، فصلنامه مطالعات ملی، سال هشتم، شماره 3، ص 80-55.
- نیکوبخت، ناصر و عسگر عسگری حسنکلو (1387)، تعامل رمان فارسی و جامعه ایرانی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دوره جدید، شماره 23 (پیاپی 20)، بهار 1387، ص 339-323.
- وحیدا، فریدون، رسول ربانی، و مژگان ضیائی (1383)، رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مصرف فرهنگی، فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره 27و28، بهار و تابستان1383، ص37-25.
- ولی زاده، وحید (1387)، جنسیت در آثار رمان نویسان زن ایرانی، نقد ادبی، سال اول، شماره1، ص224-191.
ج- پایان نامه:
- ارحامی، آسیه (1388)، مخاطب شناسی رمان های عامه پسند عاشقانه ایرانی، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان.
- فردرو، محسن (1378)، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی (منطقه 3 و 19 شهر تهران)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- فرهنگی، علی اکبر، و تژا میر فخرایی (1384)، مقایسه ساختارهای عمقی رمان های عامه پسند و نخبه گرای ایرانی: تناسب فرهنگی یا گسست گفتمانی، تهران: دانشکده، دانشگاه علوم و تحقیقات، رساله دکتری.
- محمدی طاری، سارا (1385)، نظریه صنعت فرهنگ و ادبیات داستانی ایران (تحلیل نشانه شناسی جلد رمان های فهیمه رحیمی و م. مودب پور)، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات.
References
- Braket, kim Pettigrew (2000), Facework strategies among romance fiction readers, social science journal, 37, pp 347-360.
- Fera, Tania (2005), Popular romance novels: seeking out the ‘Sisterhood’, M.A. dissertation, brock university.
- Fuuntan hall, glinda (2008), A genre of our own: the cultural work of women’s popular romance fiction, Ed.D. dissertation, Arkansas state University, United States- Arkansas.
- Hurley, Frances Kay (1999), In the words of girls: The reading of adolescent romance fiction, Ed.D. dissertation, Harvard University, United States- Massachusetts.
- Johnson, Naomi R (2010), Consuming desires: consumption, Romance, and sexuality in Best-Selling Teen Romance novels, Women‘s Studies in communication, Vol. 33, pp 54-33.
- Malfitano, Sonia (2010), The function of adolescent romance: An analysis of "Sweet Valley High", M.Ed. dissertation, York University, Canada.
- Moffit, Mary Anne Smeltzer (1990), Understanding middle class adolescent leisure: A cultural studies approach to romance novel reading, Ph.D. dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign, United States- Illinois.
- Morrissey, Katherine (2008), Fanning the flames of romance: an exploration of fan fiction and the romance novel, M.A. dissertation, Georgetown University, United States- Washington, DC.
- Neylon, Virginia (2003), Reading and writing the romance novel: an analysis of romance fiction and its place in the community college classroom, paper presented at the annual meeting of the conference on college composition and communication (54th, new york. March 19-23, 2003).
- Struve, Laura (2011), Sisters of Sorts: reading romance fiction and bond among female readers, The journal of popular culture, Vol.44, No.6, pp 1289-1305.
- Young, erin (2010), Corporations and utoplane ineividualism: a study of the romance novel in global capitalism, Ph.D. dissertation, Oregon university.
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=42&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان تطابق مجموعه کتابهای کتابخانههای عمومی شهر تهران با توجه به نیازهای اطلاعاتی زنان خانه دار میباشد. اهداف فرعی: مقایسه موضوعات نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار و اولویتبندی کمبودهای موضوعی نیازهای اطلاعاتی زنان خانهداراست. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با روش پیمایش توصیفی تحلیلی و از طریق توزیع پرسشنامه بین جامعه آماری متشکل از381 زن خانهدار عضو کتابخانهها و به شیوه میدانی انجام پذیرفته و دادهها با استفاده ازنرمافزار آماری SPSS19 وExcel 2007 تحلیل شده است. یافتههای پژوهش: یافتههای آماری نشان از تطابق کتابهای کتابخانههای عمومی بانیازهای اطلاعات فردی، آموزشی و تحصیلی،مذهبی و معنوی درحدّ زیاد دارد. همچنین بین کتابهای کتابخانههای عمومی با نیازهای اطلاعات سیاسی و اجتماعی تطابق درحدّ متوسط میباشد. اولین اولویت زنان خانهدار در بحث تطابق بین کتابهای کتابخانههای عمومی با موضوعات نیازهای اطلاعاتی ایشان شعر و ادبیات بامیانگین (54/2) و آخرین اولویت به موضوع مابعدالطبیعه و امور ماورایی بامیانگین (9/1) تعلق داشت. بالاترین میانگین میزان احساس کمبود نسبت به موضوعات نیازهای اطلاعاتی مربوط به موضوع داستانهای فارسی با میانگین (53/3) و کمترین میانگین با (48/1) متعلق به موضوع دین و عقاید بوده است. نتیجهگیری: بین نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار و مجموعه کتابهای کتابخانههای عمومی تطابق معناداری وجود دارد. لیکن ازحیث تطابق بین موضوعات نیازهای اطلاعاتی زنان خانه دار با موضوعات مجموعه کتابها از لحاظ کمی و کیفی؛ همچنین از لحاظ اولویت نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار نسبت به موجودی موضوعات اطلاعاتی کتابهای کتابخانهها که منجر به احساس کمبود در موضوعات مورد علاقه ایشان گردیده تفاوت معنیداری وجود دارد که ریشه اصلی آن توجّه نکردن به خواست و نظرمراجعان و کتابداران در امر تهیّه کتب و منابع است. لذا منطقی است از راهکارهای علمی و عملی و مطابق بااستانداردهای جهانی در تهیّه کتب و منابع در راستای اشاعه فرهنگ مطالعه بهره گرفته شود. کلید واژه: نیازهای اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی، زنان خانهدار، نهاد کتابخانههای عمومی کشور،کتابخانههای عمومی، شهر تهران ,
a
محبوبه کفیلی ویجویه--
خاتمه یافته
43
uni25or1ths43
uni25or1
بررسی طراحی فضای داخلی کتابخانههای عمومی شهر تهران: ارائه راهکارهای عملی
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ل، 169ص.
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=43&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
چکیده
a
مهدیه ملکی گنادیشی
خاتمه یافته
44
uni25or1ths44
uni25or1
بررسی وضعیت اخلاق حرفهای کتابداران نهاد کتابخانههای عمومی استان اصفهان
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش مدیریت کتابخانههای دانشگاهی
ارشد كارشناسي
و، 93ص
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=44&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از این پژوهش شناسایی میزان آشنایی، تعهد و میزان اختیار کتابداران کتابخانههای عمومی استان اصفهان به اصول اخلاق حرفه ای کتابداری است. در راستای انجام این پژوهش، پیمایشی بر روی جامعه کتابداران نهاد کتابخانههای عمومی استان اصفهان (276 نفر) صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 18 سوالی با گزینه های موافقم، مخالفم است که با توجه به معیارهای موجود در اسناد و متون کتابداری و منشورهای اخلاقی کشورهای مختلف تهیه شده است و از طریق کارتابل مسئولان کتابخانهها در اختیار کتابداران قرار داده شد. تجزیه و تحلیل آماری بر روی 207 پرسشنامه پاسخ داده شده انجام گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیلی و با به کارگیری نرمافزارهای اکسل و اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد حدود 74 درصد کتابداران کتابخانههای عمومی با اصول اخلاقی آشنایی دارند و حدود 60 درصد خود را متعهد به اصول اخلاق حرفه ای و حدود 46 درصد از کتابداران خود را قادر به انجام اصول اخلاق حرفه ای میدانند. در بررسی تأثیر سطح تحصیلات بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار کتابداران کتابخانههای عمومی، نتایج نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین سطح تحصیلات حرفه ای و میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفه ای در نزد کتابدار وجود دارد و کتابداران دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به کتابداران دارای مدرک کاردانی و دیپلم بیشتر به اصول اخلاقی آشنا و متعهد هستند و خود را در انجام اصول اخلاق حرفه ای دارای اختیار بیشتری می بینند. همچنین بررسی میزان سابقه کار حرفه ای بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار کتابداران کتابخانههای عمومی نشان می دهد، بین دو متغیر میزان سابقه کار حرفه ای و میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفهای در نزد کتابدار تفاوت معناداری وجود دارد، به بیان دیگر هر چه میزان سابقه کار حرفه ای کتابداران بیشتر باشد، بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفه ای در نزد کتابدار افزوده میشود. کلیدواژه: نهاد کتابخانههای عمومی، اخلاق حرفه ای، اخلاق حرفه ای کتابداری، منشور اخلاقی، کتابداری و اطلاعرسانی، کتابداران,
a
ملیحه زارع
خاتمه یافته
45
uni25or1ths45
uni25or1
طراحی الگوی سیستمی شناسایی عوامل اصلی بهرهوری فرهنگی در سازمانهای فرهنگی
15
jalali
دانشکده مدیریت، گرایش سیستمها
ارشد كارشناسي
368ص.
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=45&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
در یک سیستم تمدنی که فلسفه وجودی آن رشد و تعالی افراد است، خرده سیستمهای اصلی تشکیل دهنده آن اعم از اقتصاد، سیاست و حکومت برای رشد فرهنگی و فکری جامعه ماموریت دارند. سازمانهای فعال در حوزه پویا و پیچیدهی فرهنگ با شرایط و عواملی در نهادهها و فرایند خود مواجه هستند که بهرهوری را در آنها تا میزان غیرقابل قبولی کاهش داده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل سازنده و عوامل موثر بر بهرهوری فرهنگی در سازمانهای فرهنگی است. روش تحقیق، روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی میباشد. در مرحله کیفی، ار روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحله کمی، از مدلسازی معادلات ساختاری، همبستگی و تحلیل آنوا برای آزمودن الگوی تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شش سازمان تاثیرگذار فرهنگی در دو سطح سیاستگذار و عملیاتی است. در نهایت مدل سیستمی پویای پژوهش در چارچوب مدل پنج مرحلهای استرمن ارایه شده است. پژوهش نشان داد بهرهوری فرهنگی مولفهای است مرکب از سه مفهوم بهرهوری عملیات، بهرهوری خدمت و بهرهوری پیامد. رکن بیبدیل بهرهوری پیامد با موفقیت یک نهاد فرهنگی در تحقق رسالت اجتماعی آن بعنی رشد مخاطب تعریف می شود. در مدل ساختاری، بهرهوری پیامد همبستگی محدودی با بهرهوری خدمت و به ویژه با بهرهوری عملیات نشان داد. در بین عوامل فناورانه، مدیریتی، انسانی، رفتاری و محیطی، عوامل رفتاری بر بهرهوری پیامد تاثیر مستقیم و معنیداری نداشتند و سایر عوامل با شدت و ضعف بر ابعاد سه گانه بهرهوری فرهنگی تاثیر مستقیم و معنیداری داشتند. همچنین عامل فناوری بیشترین تاثیر را بر بهرهوری عملیات نشان داد. از نتایج سناریوهای مدل پویای سیستمی استنباط میشود که برای تحقق بهرهوری پیامد، باید ضمن بهبود عوامل بهرهوری عملیات و بهروری خدمت به ویژه بعد کیفیت آن، راهبرد تدریجی رشد مخاطب را در طراحی محتوای محصول و خدمت فرهنگی در پیش گرفت. واژگان کلیدی: بهرهوری فرهنگی، بهرهوری عملیات، بهرهوری خدمت، بهرهوری پیامد، مدل سیستمی پویا,
a
محمدرضا اسمعیلی گیوی
خاتمه یافته
46
uni25or1ths46
uni25or1
تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر مصرف کتاب بین جوانان شهر تهران در سال 1390
15
jalali
پژوهشگری علوم اجتماعی
ارشد كارشناسي
ع، 258 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=46&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
فاقد چکیده,
a
زهرا حاجیزاده
خاتمه یافته
47
uni25or1ths47
uni25or1
بررسی انتقادی گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی به منظور ادغام عناصر تشکیل دهنده آنها در یک مجلد با استفاده از ویراست 22 ردهبندی دهدهی دیویی
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش کتابخانههای دانشگاهی
ارشد كارشناسي
د، 207 ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=47&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی انتقادی گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی در سه بخش تقسیمات فرعی استاندارد، فرانما، و نمایه نسبی بود. در این بررسی انتقادی مشخص شد که علیرغم ادعای گسترش ادبیات ایرانی مبنی بر روزآمدی آن مطابق با ویراست 21 ردهبندی دیویی، در جدول تقسیمات فرعی استاندارد این گسترش، 80/30 درصد از شمارهها همراه با عبارتهای مقابل آنها نسبت به ویراست 21 ردهبندی دیویی دچار تغییرات کلی هستند. در قسمت فرانماهای این گسترش نیز همانطور که در مقدمه ویراست سوم این گسترش آمده است، اصول کلی آن همانند ویرایش هجدهم دیویی میباشد، در صورتی که در ویراست 22 رده بندی دیویی این ساختار تفاوت بسیاری نموده است. بررسیهای صورت گرفته از گسترش اسلام نیز نشاندهنده اختلاف بین ساختار و شمارههای ارایه شده در این گسترش برای حوزه موضوعی اسلام و ساختار و شمارههای موجود در ردهبندی در ویراست کنونی یعنی ویراست 22، برای این حوزه میباشد. ویراست سوم گسترش تاریخ ایران نیز بنا به ادعای مطرح شده در مقدمه این گسترش با دیویی 21 مقابله و هر جا لازم بوده، اصلاح شده است. بنابراین شمارههای موجود در جدول تقسیمات فرعی استاندارد گسترش تاریخ، با شمارهها در جدول تقسیمات فرعی استاندارد ویراستهای بیستم و بیست و یکم مقایسه شده است. 89/47 درصد از شمارهها در گسترش تاریخ نسبت به ویراست 20 و 88/38 درصد از شمارهها در گسترش تاریخ نسبت به ویراست 21 ردهبندی دیویی دچار تغییر کلی هستند. آخرین ویراست گسترش زبانهای ایرانی یعنی ویراست دوم مطابق با ویراست 19 ردهبندی دیویی میباشد. نتایج آماری از بررسیهای صورت گرفته از جدول تقسیمات فرعی استاندارد نشان میدهد که 27/86 درصد از شمارهها در گسترش زبانهای ایرانی نسبت به ویراست 19 ردهبندی دیویی دچار تغییر کلی شدهاند. بعد از این که فرانماهای گسترشهای تاریخ و زبانهای ایرانی بررسی شد. طرح اصلی ردهبندی در ردههای 900 و 400 نیز بررسی و با ساختار فرانما در گسترشهای تاریخ و زبانهای ایرانی مقایسه شد. پژوهشگر بعد از مقایسه به محدودیت شمارهسازی از طربق گسترشهای تاریخ و زبانهای ایرانی پی برد و پیشنهادهایی را برای تغییر ساختار فرانماهای گسترشهای تاریخ و زبانهای ایرانی و در نتیجه بهبود وضعیت شمارهسازی از طریق این گسترشها ارائه نمود. نمایههای نسبی گسترشهای ایرانی ردهبندی دیویی نیز بررسی شدند. ساختار نمایه نسبی در گسترشهای ادبیات، اسلام، تاریخ، و زبانهای ایرانی با ساختار و روح حاکم بر نمایهسازی در ویراست 22 ردهبندی دیویی تفاوت دارد و اشکالاتی بر نحوه نمایهسازی این گسترشها وارد است. عمده این اشکالات برشمرده شده و ساختار صحیح نمایهسازی در مقابل آنها نیز شرح داده است. پژوهشگر در پایان پروژه و در قسمت پاسخ به پرسشهای پژوهش، پس از ارزیابی کلی این پژوهش و روند کارهایی که انجام گرفته، در نهایت ساختاری را برای ادغام گسترشهای ایرانی ردهبندی دیویی در یک مجلد پیشنهاد نموده است,
a
نوشین جعفرنژاد
خاتمه یافته
48
uni25or1ths48
uni25or1
بررسی و ارزیابی شاخصهای معیار آمادگی الکترونیکی در نهاد کتابخانههای عموم کشور; مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ز، 130، ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=48&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف رشد فزاینده نفوذ اینترنت و پیشرفتهای چشمگیر در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث توجه بسیار به آمادگی الکترونیکی شده است. مفهوم آمادگی الکترونیکی برای ارزیابی گستردگی و نفوذ بخش دیجیتال درسطح کلان، بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ابداع و گسترش یافته است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی شاخصهای معیار آمادگی الکترونیکی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی است؛ جامعه آماری این پژوهش برای تعیین درجه اهمیت شاخصها، مدیران و خبرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و در قسمت اجرای مطالعه موردی و ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح کتابخانهها، تعداد 101 باب کتابخانه عمومی استان آذربایجان شرقی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه STOP استفاده شد و با استفاده از روش محاسباتی مخصوص این مدل به آزمون گذاشته شد. یافتهها نتایج به دست آمده از محاسبات این پژوهش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی از لحاظ راهبرد و سیاست (Strategy 51) درصد، از لحاظ فناوری (Technology 51) درصد، از لحاظ سازمان (Organization 55) درصد، و از لحاظ آمادگی منابع انسان (People 56) درصد نشان داد. میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های عمومی استان بر اساس مدل STOP، به طور میانگین 52 درصد محاسبه گردید. اصالت/ ارزش مقاله: با توجه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشورها، بسترسازی برای رسیدن به آمادگی الکترونیکی، یعنی آمادگی استفاده و بهره بردن از فناوری اطلاعات جهت توسعه و پیوستن به جامعه اطلاعاتی جهانی امری ضروری است و در حوزه کتابخانههای عمومی برای اولین بار انجام میگیرد. کلیدواژه ها: آمادگی الکترونیکی، نهاد کتابخانههای عمومی، مدل STOP، کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی,
a
رقیه بادامچی وایقان
خاتمه یافته
49
uni25or1ths49
uni25or1
جنبههای تاریخی شکلگیری و توسعه کتابخانههای عمومی در ایران
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ت، 132ص
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=49&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
در این تحقیق ویزگیهای کتابخانههای عمومی به طور کلی، جنبش کتابخانههای عمومی در کشورهای آمریکا و انگلیس، نظام کتابخانههای عمومی ایران، تحولات سیاسی و اقتصادی قرن بیستم در ایران و توسعه کتابخانههای عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد جنبش کتابخانههای عمومی در ایران مانند کشورهای پیشگام در این راه یعنی آمریکا و انگلیس، توسط مردم و روشنفکران شکل گرفت. اما قوانین در ایران برعکس کشورهای آمریکا و انگلیس روز به روز از مشارکت مردم و کتابداران در امور کتابخانههای عمومی کاستهاند. چارچوب قانونی و مالی کتابخانههای عمومی کشور ما با رهنمودهای ایفلا و یونسکو در سال 2001 همخوانی زیادی ندارد. و به دلیل عدم توجه به کودکان و گروههای خاص، کتابخانههای عمومی ایران از کارکردها و ماهیت و رسالت اصلی خود دور شدهاند. پیشنهاد این پژوهش این است که کلیه متون و قوانین مربوط به کتابخانههای عمومی بازنویسی شوند و در آنها نقش کتابداران، مردم و شوراهای محلی در تصمیمگیری برای کتابخانهها بیشتر شود. کتابخانههای عمومی - ایران - قوانین و مقررات,
a
محبوبه خدائی
خاتمه یافته
50
uni25or1ths50
uni25or1
بررسی تاثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی بر اضطراب کتابخانهای و رفتارهای کتابخانهای کاربران نهاد کتابخانههای عمومی کشور (مورد پژوهشی کتابخانه عمومی شهید توکلی فولادشهر اصفهان)
15
jalali
علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرایش اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ه، 89ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=50&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مشاوره اطلاعاتی بر اضطراب کتابخانهای و بهرهمندی مناسب کاربران کتابخانههایعمومی از منابع کتابخانهای است. شیوه اجرای پژوهش مبتنی بر مداخله گروهی با استفاده از شیوه تجربی و مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری، کاربران عضو کتابخانه شهید توکلی فولادشهر اصفهان بود که از آن میان 30 نفر از اعضا با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شد و در دو گروه آزمایش و کنترل نظم یافتند، سپس جلسات مشاوره اطلاعاتی (6 جلسه 90 دقیقهای) برای اعضا گروه آزمایش برگزار شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 19-spss مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از جداول توزیع فراوانی دادهها و در سطح استنباطی و آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس استفاده شده است. مقایسه یافتهها نشانگر تفاوت معنادار در نمرههای کسب شده در پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب کتابخانهای، خودکارآمدی، رجوع مجدد، اشتیاق به مطالعه و لذت بخش بودن محیط کتابخانه بود(05/0>p). نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاوره اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی، بر کاهش اضطراب کتابخانهای، خودکارآمدی، رجوع مجدد، اشتیاق به مطالعه و لذت بخش بودن محیط کتابخانه برای کاربران مؤثر است. کلیدواژهها: مشاوره اطلاعاتی، اضطراب کتابخانهای، کتابخانههای عمومی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور ,
a
مرضیه باقری
خاتمه یافته
51
uni25or1ths51
uni25or1
بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی کشور نسبت به اجرای طرح کتاب من
15
jalali
کتابداری و اطلاعرسانی
ارشد كارشناسي
ل، 162ورق
http://rpm.iranpl.ir/rdsm_thesis.php?thesis_id=51&mod=thesis_profile&slc_lang=fa&sid=1
خیر
این پژوهش با هدف تعیین بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی کشور نسبت به اجرای طرح کتاب من انجام گرفته است. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی مرکزی سراسر کشور است، که از طریق سامانه طرح کتاب من به سفارش منابع میپردازند. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه با 39 سؤال بسته در 6 سازه در طیف لیکرت و 3 سؤال باز برای اطلاع از نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی کشور نسبت به اجرای طرح کتاب من است. سپس دادههای گردآوری شده از طریق روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها برای پاسخگویی به سوالات اساسی از تکنیکهای آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی با رسم جدول و نمودار استفاده شد و برای آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی (آزمون تی و آنوا) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در کتابخانههای عمومی جامعه مورد بررسی، در خصوص ابعاد مختلف طرح کتاب من رضایت متوسط و رو به رشدی وجود داشته است. در بین مؤلفههای مختلفی که در طرح کتاب من مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که در زمینه نقش کتابدار متخصص در انتخاب منابع اطلاعاتی، تناسب منابع ارسالی بر اساس نیاز کاربران، رشد متناسب مجموعه و تنوع موضوعی در سطح زیاد و بسیار زیاد رضایت وجود داشته است؛ اما کتابداران از این سامانه، از نظر امکان سفارش کتابهای دیجیتال، دستیابی به منابع مورد درخواست و عدم محدودیت سفارش، هیچ گونه رضایت نداشته اند. نتایج دیگر نشان دهنده آن بود که بین جنسیت کتابداران و رشته تحصیلی کتابداران با میزان رضایت از سامانه طرح کتاب من اختلاف معنیداری وجود ندارد. همچنین سایر نتایج نشان داد که بین درجات مختلف کتابخانهها و میزان رضایت از طرح، در سازههای مختلف به غیر از سازه گزارشگیری سفارشات و پیگیری سفارشات اختلاف معنیداری وجود دارد. کلید واژهها: فراهمآوری، مجموعهسازی هوشمند (الکترونیکی)، خودکارسازی بخش سفارشات، کتابخانههای عمومی، طرح کتاب من، سفارش و تهیه، مجموعهسازی.,
a
معصومه فتوک برزگر
خاتمه یافته