|
|
|
|
مشاهده پایاننامه |
|
|
|
شناسه پایاننامه |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
|
عنوان |
مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطه آن با رضایت کاربر |
سال تحصیلی |
1390 |
رشته تحصیلی |
کتابداری و اطلاعرسانی |
مقطع تحصیلی |
ارشد كارشناسي |
تعداد صفحات |
. |
چکیده |
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت کاربر انجام گرفته است. جامعه مورد نظر این پژوهش سه دسته، کتابداران، مدیران و کاربران این کتابخانهها بودند. کتابخانههای مورد نظر پژوهش، کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. از میان کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد، کتابخانههایی که حداقل 3کتابدار در آن مشغول به کار بودند، انتخاب شد. از میان کتابخانههای مرکزی دانشگاهها نیز، کتابخانههای مرکزی دانشگاههایی انتخاب شد که خدمات خود را به کاربران ارائه میدادند. 22کتابخانه عمومی و 11کتابخانه دانشگاهی انتخاب شد. از میان کاربران کتابخانههای دانشگاهی 383 کاربر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بین کاربران انتخاب شدند. 381 کاربر کتابخانه عمومی نیز به روش تصادفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. پرسشنامه فرهنگ سازمانی که بر اساس مدل چارچوب ارزشهای رقابتی کامرون و کوئین طراحی شد و پرسشنامه رضایت کاربر. نتایج ، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی شهر تهران، را فرهنگ سازمانی قومی و فرهنگ کتابخانههای دانشگاهی را فرهنگ سلسله مراتبی نشان داد. در کتابخانههای عمومی شهر تهران در تنها یک کتابخانه خرده فرهنگهای سازمانی یافت شد که این خرده فرهنگها حاکم بر بخشهای امانت، مرجع و کودک بود. بر هر سه بخش فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی حاکم بود. خرده فرهنگهای سازمانی کتابخانههای دانشگاهی، سه نوع قومی، بازاری و سلسله مراتبی بودند. این فرهنگها بر بخشهای مختلف امانت، مرجع، سفارش، فهرستنویسی، اطلاع رسانی، دیداری شنیداری، نشریات، پایان نامه، نسخ خطی، ایرانشناسی و بخش اداری حاکم بودند. دادهها با آمار توصیفی و استنباطی، شامل آزمون من-ویتنی، آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن و آزمون تحلیل واریانس، تحلیل شدند. بین کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران از نظر فرهنگ سازمانی تفاوتی وجود نداشت. بین رضایت کاربر کتابخانههای عمومی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانهها رابطه معناداری مشاهده نشد. بین رضایت کاربر کتابخانههای دانشگاهی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانهها رابطه معناداری با ضریب 66/0 مشاهده شد. بین کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران، از نظر فرهنگ سازمانی مطلوب، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نوع فرهنگ سازمانی بر اساس مدرک تحصیلی کتابداران تفاوت معناداری نداشت. نوع فرهنگ سازمانی بر اساس رشته تحصیلی کتابداران تفاوت معناداری نداشت. نوع فرهنگ سازمانی موجود بر اساس سابقه کار کتابداران، تفاوت معناداری داشت. واژگان کلیدی:مطالعه تطبیقی، فرهنگ سازمانی، خرده فرهنگهای سازمانی، کتابخانههای عمومی، کتابخانههای دانشگاهی، رضایت کاربر, |
واژههای کلیدی |
|
فهرست فصل دوم |
|
گزارش مديريتی |
|
فهرست پيوستها |
|
پدیدآورنده |
المیرا کریمی |
استاد راهنما |
|
استاد مشاور |
|
توضیحات |
|
دفعات مشاهده |
146 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است. |
|
|
|