|
|
|
|
مشاهده پایاننامه |
|
|
|
شناسه پایاننامه |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
|
عنوان |
واکاوی و تبیین عوامل عمده موثر بر فرهنگ مطالعه در ایران و ارائه مدلی مناسب برای توسعه آن |
سال تحصیلی |
1391 |
رشته تحصیلی |
کتابداری و اطلاعرسانی |
مقطع تحصیلی |
دكتراي تخصصي |
تعداد صفحات |
ط، 290ورق |
چکیده |
این پژوهش با هدف شناسائی، دستبندی، تعیین اهمیّت نسبی، تعیین شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار و اولویتبندی اثربخشی عوامل مؤثر بر فرهنگ مطالعه به منظور ارائه مدلی مناسب برای توسعه فرهنگ مطالعه در ایران انجام شد. عوامل مؤثر بر فرهنگ مطالعه با مرور متون و نظرخواهی از برخی اندیشمندان در سطح کشور شناسائی و بر پایه مدلی در سه لایه تحت عنوان لایه ارزشها و باورها، لایه قواعد و لایه جلوهها دستهبندی گردید. در ذیل هر لایه، مؤلفههای اصلی: کتابخانه، جامعه، دولت، نظام آموزشی، حوزه نشر، خانواده و فناوری اطلاعات و رسانههای گروهی و در زیر هر مؤلفه اصلی، مؤلفههای فرعی و در نهایت شاخصها قرار گرفت. در مجموع 154 شاخص عمده مؤثر بر فرهنگ مطالعه در سه لایه مورد تایید صاحبنظران قرارگرفت. این پژوهش توصیفی، از نوع کاربردی است و با استفاده از روش کتابخانهای، دلفی، پیمایشی و فن تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفت و دادهها با استفاده از سه پرسشنامه جمعآوری و با بهرهگیری از نرم افزار اس پی اس اس و نرمافزار تحلیل سلسه مراتبی اکسپرت چویس تحلیل شد. یافتهها نشان داد در مرحله اول تحقیق، وضعیت کمّی مؤلفههای اصلی لایههای سهگانه فرهنگ مطالعه که لایه قواعد با 75/43 درصد بیشترین و لایه ارزشها با 25 درصد کمترین مؤلفههای اصلی را به خود اختصاص داده است. نتایج رتبهبندی نشان داد میان میزان اهمیّت لایههای سهگانه فرهنگ مطالعه، مؤلفههای اصلی (جامعه، نظام آموزشی، خانواده، حوزه نشر) لایه ارزشها و میان مؤلفههای اصلی (جامعه، دولت، نظام آموزشی، خانواده، حوزه نشر، کتابخانه و فناوری اطلاعات و رسانههای گروهی) لایه قواعد، تفاوت معنیداری نیست. اما نتایج رتبهبندی مؤلفههای اصلی در لایه جلوهها نشان داد که بین آنها تفاوت معنیداری بوده است. نتایج مرحله دوم تحقیق نشان داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار در سه لایه فرهنگ مطالعه تفاوت معنیداری وجود دارد. در مرحله سوم تحقیق اولویتبندی اثرات مؤلفههای اصلی لایههای سهگانه فرهنگ مطالعه مشخص شد به ترتیب نظام آموزشی، خانواده، جامعه، کتابخانه، حوزه چاپ و نشر، فناوری اطلاعات و رسانههای گروهی و دولت در فرهنگ مطالعه ایران تأثیرگذار بودهاند. درنهایت ضمن ارائه پیشفرضهایی برای پیادهسازی مدل، با توجه به نتایج حاصل از سه مرحله تحقیق، مدل عملیاتی توسعه فرهنگ مطالعه در ایران ارائه و راهکارهایی برای اجرای آن پیشنهاد گردید. کلید واژه ها: مطالعه، فرهنگ مطالعه، لایه ارزشها و باورها، لایه قواعد، لایه جلوهها، مدل توسعه فرهنگ مطالعه، ایران, |
واژههای کلیدی |
|
فهرست فصل دوم |
|
گزارش مديريتی |
|
فهرست پيوستها |
|
پدیدآورنده |
محمود سالاری |
استاد راهنما |
|
استاد مشاور |
|
توضیحات |
|
دفعات مشاهده |
201 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است. |
|
|
|