[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره پایگاه::
بانکهای اطلاعاتی::
اخبار::
ارتباط با ما::
::
دریافت فایل پیشنهاده
..
راهنمای ثبت نام و ارسال طرح
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مشاهده پایان‌نامه ::
شناسه پایان‌نامه uni25or1
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی
عنوان واکاوی و تبیین عوامل عمده موثر بر فرهنگ مطالعه در ایران و ارائه مدلی مناسب برای توسعه آن
سال تحصیلی 1391
رشته تحصیلی کتابداری و اطلاع‌رسانی
مقطع تحصیلی دكتراي تخصصي
تعداد صفحات ط، 290ورق
چکیده این پژوهش با هدف شناسائی، دست‌بندی، تعیین اهمیّت نسبی، تعیین شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار و‏ اولویت‏‌بندی اثربخشی عوامل مؤثر بر فرهنگ مطالعه به منظور ارائه مدلی مناسب برای توسعه فرهنگ مطالعه در ایران انجام شد. عوامل مؤثر بر فرهنگ مطالعه با مرور متون و نظرخواهی از برخی اندیشمندان در سطح کشور شناسائی و بر پایه مدلی در سه لایه تحت عنوان لایه ارزش‏ها و باورها، لایه قواعد و لایه جلوه‏‌ها دسته‏‌بندی گردید. در ذیل هر لایه، مؤلفه‏‌های اصلی: کتابخانه، جامعه، دولت، نظام آموزشی، حوزه نشر، خانواده و فناوری‏‏ اطلاعات و رسانه‏‌های گروهی و در زیر هر مؤلفه اصلی، مؤلفه‏‌های فرعی و در نهایت شاخص‏ها قرار گرفت. در مجموع 154 شاخص عمده مؤثر بر فرهنگ مطالعه در سه لایه مورد تایید صاحب‏نظران قرارگرفت. این پژوهش توصیفی، از نوع کاربردی است و با استفاده از روش کتابخانه‏‌ای، دلفی، پیمایشی و فن تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفت و داده‏‌ها با استفاده از سه پرسشنامه جمع‏‌آوری و با بهره‏‌گیری از نرم افزار اس پی اس اس و نرم‏‌افزار تحلیل‏ سلسه مراتبی اکسپرت چویس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد در مرحله اول تحقیق، وضعیت کمّی مؤلفه‏‏‌های اصلی لایه‏‌های سه‏‌گانه فرهنگ مطالعه که لایه قواعد با 75/43 درصد بیشترین و لایه ارزش‏ها با 25 درصد کمترین مؤلفه‏‏‌های اصلی را به خود اختصاص داده ‏است. نتایج رتبه‌بندی نشان ‏داد میان میزان اهمیّت لایه‌های سه‏‌گانه فرهنگ مطالعه، مؤلفه‏‌های اصلی (جامعه، نظام آموزشی، خانواده، حوزه نشر) لایه ارزش‏ها و میان مؤلفه‏‌های اصلی (جامعه، دولت، نظام آموزشی، خانواده، حوزه نشر، کتابخانه و فناوری اطلاعات و رسانه‏‌های گروهی) لایه قواعد، تفاوت معنی‌داری نیست. اما نتایج رتبه‌بندی مؤلفه‏‌های اصلی در لایه جلوه‏‌ها نشان ‏داد که بین آنها تفاوت معنی‌داری بوده است. نتایج مرحله دوم تحقیق نشان ‏داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار در سه لایه فرهنگ مطالعه تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در مرحله سوم تحقیق اولویت‌بندی اثرات مؤلفه‏‏‌های اصلی لایه‌های سه‏‌گانه فرهنگ مطالعه مشخص شد به ترتیب نظام آموزشی، خانواده، جامعه، کتابخانه، حوزه چاپ و نشر، فناوری‏ اطلاعات و رسانه‏‌های گروهی و دولت در فرهنگ مطالعه ایران تأثیرگذار بوده‏‌اند. درنهایت ضمن ارائه پیش‏‌فرض‏هایی برای پیاده‌سازی مدل، با توجه به نتایج حاصل از سه مرحله تحقیق، مدل عملیاتی توسعه فرهنگ مطالعه در ایران ارائه و راهکارهایی برای اجرای آن پیشنهاد گردید. کلید واژه ها: مطالعه، فرهنگ مطالعه، لایه ارزش‏ها و باورها، لایه قواعد، لایه جلوه‏‌ها، مدل توسعه فرهنگ مطالعه، ایران,
واژه‌های کلیدی
فهرست فصل دوم
گزارش مديريتی
فهرست پيوست‌ها
پدیدآورنده محمود سالاری
استاد راهنما
استاد مشاور
توضیحات
دفعات مشاهده 201 بار
برگشت به فهرست

تمامي حقوق اين سايت متعلق به معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است.

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4645